Główny problem silników TFSI i FSI

19 listopada 2018

Główny problem silników TFSI i FSI – nagar
Dlaczego powstaje? Jak się z nim uporać?

Poprzez zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania, a nie jak w silnikach z wtryskiem pośrednim w kanały dolotowe głowicy czyszcząc po drodze kanał oraz zawory ssące. Brak czyszczenia kanałów z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa powoduje powstawanie dużych ilości nagaru, który powstaje przez olej i opary wyrzucane przez odmę. Nagar odkłada się również na elementach układu dolotowego takich jak przepustnica, kolektor dolotowy, klapy sterujące aż do kanałów głowicy. Duża ilość tego nagaru powoduje niepoprawne działanie silnika, trudności z odpalaniem na „zimnym”, drgania, przyduszenia oraz zmniejszenie mocy i elastyczności przez ograniczenie przepływów powietrza. W skrajnych przypadkach może również zaświecać się kontrolka serwisowa „Check Engine” co jest następstwem wypadania zapłonów.

Lista korzyści wynikających z usługi oczyszczenia elementów z nagaru jest bardzo długa. Przede wszystkim zwiększają się przepływy poprzez udrożnienie z nagaru kanałów w głowicy oraz klapek i kierownic powietrza. Silnik odzyskuje wigor co widać po pomiarach mocy i momentu obrotowego na hamowni przed i po czyszczeniu (różnica może wynosić nawet 10% w parametrach podczas pomiarów).

W poniższej Audi S3 8P właściciel miał dużo szczęścia, gdyż część plastikowego dolotu oderwała się i cudem nie wpadła do silnika. Oprócz czyszczenia nagaru zajęliśmy się modyfikacjami takimi jak: montaż downpipe oraz modyfikacja oprogramowania.
Wynik zmierzony na naszej hamowni Rototest to 290whp i 426Nm na kołach, czyli ~320hp i 450Nm na silniku.