TOYOTA GR YARIS 1.6T 261HP 350Nm

11 marca 2021

W piątek 26 lutego na naszej hamowni Rototest przetestowaliśmy nową Toyotę GR Yaris 1.6T. Pomiar przed i po modyfikacji wykonaliśmy na również na hamowni drogowej. Prace objęły testy filtra powietrza KN, Box firmy Racechip oraz układ wydech MG Motorsport. Testy wykonaliśmy jednego dnia, aby mieć te same warunki. Samochód pomiędzy pomiarami był schładzany, aby pracował w podobnych warunkach.

Warunki testów:
– hamownia: Rototest VPA RX-63E , auto zapięte na cztery koła
-ciśnienie atmosferyczne : 990hpa
-temperatura otoczenia: 21stopni
-osoba przeprowadzająca test: Łukasz Garbacz

Części:
– układ wydechowy MG Motorsport: catback ze sportowymi tłumikami oraz uppipe z rezonatorem w miejsce GPFa
– Box Racechip Black
– filtr powietrza KN

Podczas pierwszych testów sprawdziliśmy ile daje filtr firmy KN, który montowany jest do oryginalnej obudowy filtra powietrza. Pomiar z filtrem KN spowodował w niektórych zakresach obrotów spadek mocy, w znikomym stopniu przyrost. Mimo czasami wyższego ciśnienia doładowania podczas testu z filtrem KN przepływ powietrza się nie zwiększył, zaznaczę, że temperatura w intercoolerze była trochę wyższa.

W górnym oknie:
-linie białe to obroty silnika na minutę
-linie zielone to ciśnienie doładowania
-linie czerwone to temperatura w rurze dolotowej od strony przepływomierza

W dolnym oknie:
-linie zielone to przepływ powietrza MAF
-linie białe to temperatura za intercoolerem

Grubsze linie to pomiar #7.

Pomiar #6 z filtrem oraz #7 oryginalny filtr.
Moment obrotowy – #6 linia czarna vs #7 linia zółta
Moc – #6 linia niebieska vs #7 czerwona

Porównaliśmy moc seryjną z pomiaru #7 z pomiarem #15 na którym Box Racechip ustawiony został w pozycji 0 (czyli działa oryginalny sterownik silnika), ale już z zamontowanym układem wydechowym MG Motorsport. Na wykresie widać, że mamy dołek momentu obrotowego w zakresie 3900-4200 obr/min jest on spowodowany reakcją sterownika na zbyt duże ciśnienie doładowania. Komputer zamknął przepustnicę do 43% w tym zakresie. Na serii zamknął przepustnicę dosłownie na chwilę 4000-4150obr. Porównując doładowanie zadane i aktualne widać niedoładowanie w zakresie 2500-3800obr. Po montażu układu wydechowego zmniejszyło się ciśnienie na GPF praktycznie o połowę.

Porównując trzy wykresy serii (pom. #7) i RC_6 (pom. #10) oraz RC_6 MG (pom. #14) otrzymaliśmy następujące wyniki:
Seria : 238.2whp @ 5710rpm oraz 354.1Nm @ 4040
Racehip#6 : 251.5@5730rpm oraz 386.9Nm @ 4120
Racehip#6 + MG Motorsport : 255.4@5790rpm oraz 389.7Nm @ 4190

Teraz przedstawię kilka ciekawych spostrzeżeń dotyczących przeprowadzonych pomiarów:

a) Poniższy wykres przedstawia różnice ciśnienia GPF. W zależności od osiąganego doładowania po montażu boxa, ciśnienie wzrastało natomiast nigdy nie było większe niż na seryjnym układzie. Można stwierdzić, że seryjny „catback” jest restrykcją przy seryjnym poziomie mocy.

*niebieska linia to pomiar na oryginalnym układzie wydechowym
*czerwona linia to pomiar na układzie wydechowym MG Motorsport
*żółta linia to pomiar na układzie wydechowym MG Motorsport z Boxem Racechip ustawienie #6.

b)


Ogromną różnicę podczas testów robiła temperatura w intercoolerze. Gdy temperatura przekraczała powyżej 34C, w średnim zakresie obrotów to sterownik silnika włączał protekcje ustawiając bardzo bogatą lambdę na poziomie 0.76. Jeśli ten próg był przekraczany w wyższej partii obrotów nie włączała się protekcja.

c) Kolejnym czynnikiem jest temperatura spalin. W zależności od temperatury stopniowo w rożnym procencie mieszanka paliwowo-powietrzna była wzbogacana.

d) Na obecną chwilę nie mamy dostępu do sterownika silnika, nie możemy podglądnąć parametrów aby jednoznacznie stwierdzić jak działają strategie przygotowane przez firmę DENSO dla Toyoty.

Z wyciągniętych wniosków nie rozumiemy dlaczego w wersji europejskiej nie ma natrysku wody na intercooler, która pomogła by w ciepłe dnia oraz przy ostrzejszej jeździe obniżyć temperaturę. Wydajniejszy intercooler na pewno pomoże, więc nie możemy się doczekać kolejnych testów.